یادآوری

🔸یادگیری از چند مرحله تشکیل شده:
- یادگیری
- یادسپاری
- یادآوری
در واقع آخرین حلقه یادگیری و تیر خلاص اون، مرحله یادآوریه که قراره تو این پست بهش بپردازیم.
منظور از یادآوری، کارهایی هست که بعد از مطالعه اون مبحث انجام میدیم تا مرور کنیم.
زمان یادآوری میتونه از یک روز تا چند هفته متغیر باشه.
🔶منحنی فراموشی
عکس زیر، منحنی فراموشیه که نشون میده با گذر زمان چقدر از مطلب رو فراموش میکنیم.
منحنی قرمز، زمانی رو نشون میده که شما با اون مطلب یه بار مواجهه دارین و بعد نمیرین سراغش.
منحنیهای سبز وقتی رو نشون میدن که شما مرور میکنین و منحنی قرمز رو میشکنین.
🔸دو نتیجه میشه از این منحنی گرفت:
منحنی یادگیری خاصیت نمایی داره، به این معنی که تو روزهای اولیه، اگه مرور نکنین خیلی از مطالب رو فراموش میکنین و بعدش منحنی افقیتر میشه و نرخ فراموشی کم میشه.
پس میشه گفت، مرور نقش خیلی مهمی تو روزهای اولیه بعد از یادگیری داره.
هرچقدر مرور شما بیشتر باشه، سرعت فراموش کردن مطلب هم کمتره و در واقع اگه تو زمانهای مناسب مرور درستی کرده باشین، با گذشت زمان کمتر یادتون میره. همین نشون میده که اگه وقت کافی رو برای مرور اصولی بذارین، تو آزمونهای جمعبندی و آزمون نهایی که کنکوره، عملکرد بهتری خواهید داشت.
🔸در ادامه دو قانون دیگه معرفی میکنیم:
قانون 1-3-7: این قانون به زمان درست مرور اشاره میکنه. به این معنی که شما بعد از یادگیری مطلب، باید 1 روز بعد، 3 روز بعد و 7 روز بعد دوباره این مطلب رو مرور کنین.
مقدار زمانی که برای مرور یه مطلب میذارین باید ¼ زمانی باشه که برای یادگیریش وقت گذاشتین. یعنی اگه 1 ساعت جلسه مطالعاتی برای یه مبحث داشتین، روز بعدش باید تو 15 دقیقه بتونین اون مطلب رو مرور کنین. همچنین تو مرورهای بعدی باید این زمان کمتر بشه.
🔶انواع یادآوری
وقتی قراره یه مطلبی رو مرور کنیم، باید در نظر داشته باشیم که مطالبی که خوندیم به یه اندازه به مغز ما نمیچسبن. بعضی از مطالب بیشتر میچسبن و بعضیها کمتر. روشهای یادآوری میتونن مطالبی که کمتر چسبیده شدن رو هدف قرار بدن یا ندن. هر چقدر روش یادآوری شما انتخابیتر عمل کنه و بتونه به شما نشون بده که کجاها رو یادتون رفته، دقت کار بالاتر میره و مرور باکیفیتتری میشه. چون مرور همراه با افزایش تسلطه و نه فقط حفظ تسلط.
🔸سه نوع یادآوری میتونیم تعریف کنیم:
این روشها تو دقت، زمان، سرعت انجام و کاربرد متفاوتن که در ادامه بررسی میکنیم.
🔸الف) بازخوانی
همونطور که از اسمش پیداست، بازخوانی یعنی روخونی یه مطلب. این روش، متداولترین روش مرور بین بچههاست چون روش راحت و آسونیه و انرژی مغزی هم نمیبره. اما مشکلی که این روش داره، دقت پایینش و غیرانتخابی بودنشه، چون برای شما مشخص نمیکنه که کدوم قسمت کمتر به مغزتون چسبیده تا توجه بیشتری به اون قسمت کنین و بررسی کنین که چرا کمتر چسبیده.
اما این روش، کاربردهای خودش رو هم داره و اون، مرور حفظیات یکی دو روز قبل از آزمونه و مرور حفظیات تو هفته آخر کنکور. به بازخوانی تو این زمانها میگیم تورق که میتونین رو این قسمت کلیک کنین تا روش تورق رو یاد بگیرین.
🔸ب) بازیابی
منظور از بازیابی، فراخوانی اطلاعات و به یاد آوردن اونها از مغزه. تو بازیابی، شما باید تلاش کنین که مطلبی رو که یاد گرفتین به یاد بیارین و بررسی کنین چقدر از اون مطلب رو به یاد آوردین. طبیعتاً این روش نسبت به بازخوانی سختتر و زمانبرتره، اما چون براتون مشخص میکنه کجاها رو بهتر یادتونه و کجاها رو فراموش کردین، بازدهی و دقت بالاتری داره. بازیابی هم برای محاسباته و هم حفظیات.
روش انجام بازیابی حفظیات به این شکله که شما سعی میکنین با توجه به سرتیتر، کل اون متن رو برای خودتون توضیح بدین یا اگه شکلی هست، برای خودتون بکشین. با این کار جاهایی که بلد نیستین پیدا میشه. یعنی جایی که گیر کردین یا به اصطلاح تپق زدین رو شناسایی میکنین. روش بازیابی محاسبات فقط با تسته. بعد از این مرحله، دو رویکرد برای این قسمتها دارین: چسب بیشتر و چسب بهتر که برای توضیحات کاملتر میتونین رو این قسمت کلیک کنین تا روش انجام بازیابی رو یاد بگیرین.
کاربرد بازیابی، تو تستهای تثبیتی، مرور زیست و شیمی و حفظیاته.
🔸پ) بازشناسی
بازشناسی یکی از بهترین روشهای یادآوریه که دو مزیت روش قبلی رو با خودش داره. تو روش بازخوانی، ما سرعت و راحتی کار رو داشتیم و تو بازیابی دقت و بازدهی بالا. تو روش بازشناسی ما سعی میکنیم همزمان که مرور میکنیم، خودمون رو هم به چالش بکشیم و همین باعث میشه که زمان مرور کوتاهتر بشه و از اون طرف بازدهی بالایی داشته باشه.
برای اینکه بفهمین بازشناسی چیه، یه مثال میزنیم: اگه به شما بگن سهشنبه هفته قبل ناهار چی خوردین، احتمالاً یادتون نمیاد، اما اگه بهتون بگن که سهشنبه هفته قبل، وسط کلاس شیمی با فلان دوستتون چی خوردین، یادتون میاد. چون دیگه الان فقط یه خاطره رو به یاد نمیارین، بلکه چند تا خاطره رو به یاد میارین که به هم وصلن و باعث میشه چیزای دیگه رو هم یادتون بیاد.
روش انجام بازشناسی: بازشناسی رو تو فلشنوت میتونیم ببینیم. در واقع چند کاغذ کوچیک برمیدارین که یه طرفش برای نوشتن سواله و طرف دیگه برای جوابه. سوالی که طرح میکنین باید اشاراتی به جواب بکنه و جوابتون هم باید حتیالامکان کوتاه باشه و خیلی طولانی نباشه.
کاربرد: بازشناسی میتونه برای قسمتهای پرنکته زیست، درس شیمی و زمینشناسی استفاده بشه و تو هر جایی و زمانی به کار برده بشه.
تو این پست سه نوع یادآوری رو معرفی کردیم و باهم مقایسهشون کردیم. هر کدوم از این روشها کاربردهای خودشون رو دارن و شما با بهکارگیری درست این روشها تو زمان مناسب میتونین به تسلط لازم تو اون مبحث برسین و حلقه یادگیریتون رو تکمیل کنین.
پست های مرتبط

مدیریت آزمون – پارت اول
آیا برای موفقیت در آزمونهای تستی، صرفاً داشتن آمادگی و اطلاعات علمی کافی است؟ پاسخ قطعاً خیر است. ...

مدیریت آزمون – پارت دوم
در این قسمت درباره مدیریت زمان آزمون صحبت میکنیم. کنکورها دشوارتر شدهاند، اما زمان تغییر خاصی نکرد...

راهکارهای افزایش تعداد تست
در پست قبلی درباره موانع تستزنی صحبت کردیم و حالا قراره یه سری راهکار برای افزایش تعداد تست بررسی ک...

افزایش راندمان و بازدهی مطالعه
در ادامه پست افزایش ساعت مطالعه، اینجا درباره مجموعه کارهایی که میتوانید انجام دهید تا بازدهی بیشتر...

راهکارهای افزایش ساعت مطالعه
ساعت مطالعهت کمه و تمام دغدغهت این شده؟ ساعت مطالعه شاید به تنهایی برای کسی که تو زمینه کنکور فعا...
ارسال دیدگاه